Home | Site Map | About | Contact 
  The scientific approach to weight loss and maintenance. Indepenent, hype-free research.
 
Weight Loss Guide
 Weight Loss Basics
 Diets & Dieting
 Drug Therapy
 Supplements
 Weight Loss Surgery
 Tools & Calculators
 
News & Research
 Weight Loss News
 Published Studies
   > Drugs
   > Diets
   > Supplements
   > Surgery
   > Lifestyle
 Clinical Trials
 
 
 
 
 
 
 
   
You are here: Published Weight Loss Studies >

Bone and gastric bypass surgery: effects of dietary calcium and vitamin D.

Author: Goode LR, Brolin RE, Chowdhury HA, Shapses SA

Author affiliation: Department of Nutritional Sciences, Rutgers University, New Brunswick, New Jersey 08901, USA.

Publication date & source: 2004.01, Obes Res., 12(1):40-7.

Publication type: Clinical Trial; Randomized Controlled Trial; Research Support, Non-U.S. Gov't ; Research Support, U.S. Gov't, Non-P.H.S.

OBJECTIVE: To examine bone mass and metabolism in women who had previously undergone Roux-en-Y gastric bypass (RYGB) and determine the effect of supplementation with calcium (Ca) and vitamin D. RESEARCH METHODS AND PROCEDURES: Bone mineral density and bone mineral content (BMC) were examined in 44 RYGB women (> or = 3 years post-surgery; 31% weight loss; BMI, 34 kg/m(2)) and compared with age- and weight-matched control (CNT) women (n = 65). In a separate analysis, RYGB women who presented with low bone mass (n = 13) were supplemented to a total 1.2 g Ca/d and 8 microg vitamin D/d over 6 months and compared with an unsupplemented CNT group (n = 13). Bone mass and turnover and serum parathyroid hormone (PTH) and 25-hydroxyvitamin D were measured. RESULTS: Bone mass did not differ between premenopausal RYGB and CNT women (42 +/- 5 years), whereas postmenopausal RYGB women (55 +/- 7 years) had higher bone mineral density and BMC at the lumbar spine and lower BMC at the femoral neck. Before and after dietary supplementation, bone mass was similar, and serum PTH and markers of bone resorption were higher (p < 0.001) in RYGB compared with CNT women and did not change significantly after supplementation. DISCUSSION: Postmenopausal RYGB women show evidence of secondary hyperparathyroidism, elevated bone resorption, and patterns of bone loss (reduced femoral neck and higher lumbar spine) similar to other subjects with hyperparathyroidism. Although a modest increase in Ca or vitamin D does not suppress PTH or bone resorption, it is possible that greater dietary supplementation may be beneficial.



Indexes of Weight Loss Research Abstracts
Weight Loss Drugs
Weight Loss Diets
Supplements
Bariatric Surgery
Lifestyle

     
-- advertisements --


Copyright © 2006 by Weight-Loss-Science.com
All inormation is for education purposes only and should not be considered as a medical advice.