Home | Site Map | About | Contact 
  The scientific approach to weight loss and maintenance. Indepenent, hype-free research.
 
Weight Loss Guide
 Weight Loss Basics
 Diets & Dieting
 Drug Therapy
 Supplements
 Weight Loss Surgery
 Tools & Calculators
 
News & Research
 Weight Loss News
 Published Studies
   > Drugs
   > Diets
   > Supplements
   > Surgery
   > Lifestyle
 Clinical Trials
 
 
 
 
 
 
 
   
You are here: Published Weight Loss Studies >

The effects of low-carbohydrate versus conventional weight loss diets in severely obese adults: one-year follow-up of a randomized trial.

Author: Stern L, Iqbal N, Seshadri P, Chicano KL, Daily DA, McGrory J, Williams M, Gracely EJ, Samaha FF

Author affiliation: Philadelphia Veterans Affairs Medical Center, University of Pennsylvania Medical Center, and Drexel University College of Medicine, Philadelphia, Pennsylvania 19104, USA.

Publication date & source: 2004.05.18, Ann Intern Med., 140(10):778-85.

Publication type: Clinical Trial; Randomized Controlled Trial

BACKGROUND: A previous paper reported the 6-month comparison of weight loss and metabolic changes in obese adults randomly assigned to either a low-carbohydrate diet or a conventional weight loss diet. OBJECTIVE: To review the 1-year outcomes between these diets. DESIGN: Randomized trial. SETTING: Philadelphia Veterans Affairs Medical Center. PARTICIPANTS: 132 obese adults with a body mass index of 35 kg/m2 or greater; 83% had diabetes or the metabolic syndrome. INTERVENTION: Participants received counseling to either restrict carbohydrate intake to <30 g per day (low-carbohydrate diet) or to restrict caloric intake by 500 calories per day with <30% of calories from fat (conventional diet). MEASUREMENTS: Changes in weight, lipid levels, glycemic control, and insulin sensitivity. RESULTS: By 1 year, mean (+/-SD) weight change for persons on the low-carbohydrate diet was -5.1 +/- 8.7 kg compared with -3.1 +/- 8.4 kg for persons on the conventional diet. Differences between groups were not significant (-1.9 kg [95% CI, -4.9 to 1.0 kg]; P = 0.20). For persons on the low-carbohydrate diet, triglyceride levels decreased more (P = 0.044) and high-density lipoprotein cholesterol levels decreased less (P = 0.025). As seen in the small group of persons with diabetes (n = 54) and after adjustment for covariates, hemoglobin A1c levels improved more for persons on the low-carbohydrate diet. These more favorable metabolic responses to a low-carbohydrate diet remained significant after adjustment for weight loss differences. Changes in other lipids or insulin sensitivity did not differ between groups. LIMITATIONS: These findings are limited by a high dropout rate (34%) and by suboptimal dietary adherence of the enrolled persons. CONCLUSION: Participants on a low-carbohydrate diet had more favorable overall outcomes at 1 year than did those on a conventional diet. Weight loss was similar between groups, but effects on atherogenic dyslipidemia and glycemic control were still more favorable with a low-carbohydrate diet after adjustment for differences in weight loss.



Indexes of Weight Loss Research Abstracts
Weight Loss Drugs
Weight Loss Diets
Supplements
Bariatric Surgery
Lifestyle

     
-- advertisements --


Copyright © 2006 by Weight-Loss-Science.com
All inormation is for education purposes only and should not be considered as a medical advice.