Home | Site Map | About | Contact 
  The scientific approach to weight loss and maintenance. Indepenent, hype-free research.
 
Weight Loss Guide
 Weight Loss Basics
 Diets & Dieting
 Drug Therapy
 Supplements
 Weight Loss Surgery
 Tools & Calculators
 
News & Research
 Weight Loss News
 Published Studies
   > Drugs
   > Diets
   > Supplements
   > Surgery
   > Lifestyle
 Clinical Trials
 
 
 
 
 
 
 
   
You are here: Published Weight Loss Studies >

Comparison of a very low-carbohydrate and low-fat diet on fasting lipids, LDL subclasses, insulin resistance, and postprandial lipemic responses in overweight women.

Author: Volek JS, Sharman MJ, Gomez AL, DiPasquale C, Roti M, Pumerantz A, Kraemer WJ

Author affiliation: Human Performance Laboratory, Department of Kinesiology, University of Connecticut, Storrs, Connecticut 06269-1110, USA. jvolek@uconnvm.uconn.edu

Publication date & source: 2004.04, J Am Coll Nutr., 23(2):177-84.

Publication type: Clinical Trial; Comparative Study ; Randomized Controlled Trial; Research Support, Non-U.S. Gov't

OBJECTIVE: Very low-carbohydrate diets are widely used for weight loss yet few controlled studies have determined how these diets impact cardiovascular risk factors compared to more traditional low-fat weight loss diets. The primary purpose of this study was to compare a very low-carbohydrate and a low-fat diet on fasting blood lipids, LDL subclasses, postprandial lipemia, and insulin resistance in overweight and obese women. METHODS: Thirteen normolipidemic, moderately overweight (body fat >30%) women were prescribed two hypocaloric (-500 kcal/day) diets for 4 week periods, a very low-carbohydrate (<10% carbohydrate) and a low-fat (<30% fat) diet. The diets were consumed in a balanced and randomized fashion. Two fasting blood draws were performed on separate days and an oral fat tolerance test was performed at baseline, after the very low-carbohydrate diet, and after the low-fat diet. RESULTS: Compared to corresponding values after the very low-carbohydrate diet, fasting total cholesterol, LDL-C, and HDL-C were significantly (p < or = 0.05) lower, whereas fasting glucose, insulin, and insulin resistance (calculated using the homeostatic model assessment) were significantly higher after the low-fat diet. Both diets significantly decreased postprandial lipemia and resulted in similar nonsignificant changes in the total cholesterol/HDL-C ratio, fasting triacylglycerols, oxidized LDL, and LDL subclass distribution. CONCLUSIONS: Compared to a low-fat weight loss diet, a short-term very low-carbohydrate diet did not lower LDL-C but did prevent the decline in HDL-C and resulted in improved insulin sensitivity in overweight and obese, but otherwise healthy women. Small decreases in body mass improved postprandial lipemia, and therefore cardiovascular risk, independent of diet composition.



Indexes of Weight Loss Research Abstracts
Weight Loss Drugs
Weight Loss Diets
Supplements
Bariatric Surgery
Lifestyle

     
-- advertisements --


Copyright © 2006 by Weight-Loss-Science.com
All inormation is for education purposes only and should not be considered as a medical advice.